Kritické momenty na svatbě

28. února 2019|VŠECHNY ČLÁNKY, RADY A TIPY|

Za 12 let kariéry svatební koordinátorky jsem zorganizovala více než 250 svateb.  Přestože se jednotlivé svatby liší a každá má svá specifika, jsou zde určité, často se opakující momenty, na které je potřeba si dát velký pozor, neboť mohou svatbu pokazit.

Hodina před obřadem – nejkritičtější část svatby. I přesto, že s přípravami začnete s dostatečným předstihem, tak jsou věci, které se musí vyřídit těsně před obřadem a není jich zrovna málo. V této fázi doporučuji aspoň 2 koordinátory, v jedné osobě se to hůře zvládá. Je důležité si dobře rozdělit úkoly a postupovat podle plánu.

  • Zkontrolovat s DJ ozvučení obřadu
  • Projít si seznam skladeb s hudebníky nebo DJem
  • Vzít si doklady od snoubenců a svědků
  • Vyřešit s oddávající doklady a administrativu
  • Zkontrolovat, zda jsou připraveny prstýnky
  • Přivítat hosty a vysvětlit jim, jak bude probíhat obřad a rozdat jim myrty
  • Zkontrolovat, zda mají hosté občerstvení
  • Rozdat korsáže a kytice svatebčanům
  • Seřadit svatebčany do průvodu
  • Usadit hosty na obřadě
  • Odnést nevěstě kytici a pomoct jí s oblékáním
  • Připravit nevěstu na příchod na svatební obřad
  • Dát pokyn hudebníkům a oddávajícímu
  • Vyprovodit svatební průvod

Období před a po obřadu. Je dobré mít na paměti, že svatba začíná příjezdem hostů, nikoliv svatební hostinou, a je tedy potřeba se o ně řádně postarat již od samotného příjezdu. Bývá velkou chybou nechat hosty bezradně postávat před začátkem obřadu, aniž byste jim nabídli jídlo a pití. Také je dobré zvážit hudební produkci před začátkem obřadu. Vytváří to dobrou atmosféru, hosté se rychleji uvolní a vtáhne je to do slavnostní nálady. Myslím si, že je velice vhodné a hlavně slušné, aby buď koordinátor, nebo někdo z rodiny hosty slavnostně přivítal a poděkoval jim za účast.  Vše výše zmíněné jsou drobnosti, ale věřte, že to dělá skvělý dojem a svatba má hned ve startu mnohem lepší atmosféru, než když hosté bezprizorně postávají hladoví a žíznivý.

To samé pravidlo platí po skončení obřadu, kdy se obvykle čeká, až se novomanžele vyfotí. Pro hosty je dobré uspořádat koktejl. Nabízejte kanapky, koláčky, nápoje, pověřte někoho z rodiny, kdo bude hosty navzájem seznamovat a vířit dobrou náladu. Hlavně je nenechávat o hladu a bezprizorné.

Vybraná část hostů je pozvaná na hostinu a větší část má přijít na party. Toto je jeden z největších nešvarů na českých svatbách a pokud jen trochu nemusíte, nedělejte to. Ještě jsem nezažila svatbu, kde by to fungovalo a nebyly s tím problémy. Naštěstí se mi daří v posledních letech přesvědčit klienty, aby buď pozvali všechny hosty, nebo i méně a svatebčany nerozdělovali. Důvodů je několik.

Hosty, které zvete na večer automaticky řadíte do kategorie B. Osobně bych asi takové pozvání ani nepřijala, přijde mi to neslušné. Přijít na obřad, pak někde bezcílně bloudit dlouhé hodiny v místech, kde není možnost se najíst, nebýt součástí svatby a její atmosféry- ruku na srdce, asi není o co stát.

Dalším velkým problémem je, že se naruší celková atmosféra svatby, kterou musíte vytvářet už od začátku, aby to celé fungovalo. Tím, že půlka lidí na několik hodin někam odejde a pak se vrátí, se to už nedá dát dohromady. Cítí si pak nepatřičně, nedokáží se zapojit do bujaré zábavy, jsou otrávení z dlouhého čekání. Často přijdou i nevhodně oblečení. Známe to spojení – večerní grilováníčko, takže pohodička a kapsáče, že, zatímco ostatní svatebčané jsou v oblecích a společenských šatech.

Méně je někdy více a  než svatbu rozdělovat na 2 skupiny, doporučuji zvážit počet pozvaných hostů. Většinou se to dělá z důvodu úspory, ale lze ušetřit i jinak a tomuto modelu je lepší se vyhnout.

Období mezi skončením hostiny a začátkem party zde bývají dlouhé pauzy, hosté se začnou nudit, svatba se vleče a zábava začíná váznout. Osobně se domnívám, že první tanec má navazovat bezprostředně na konec hostiny, tzn., krájení svatebního dortu a nedoporučuji dělat dlouhé prostoje. Je dobré vzít v potaz, že jsou hosté již několik hodin na svatbě, jejíž první část probíhá ve formálním duchu, tudíž trošku nuda a očekávají pořádnou zábavu. Proto je dobré otevřít taneční parket a začít tančit. Tím se krásně rozproudí zábava.

Aktivita novomanželů a únos nevěsty.  Z mnoholeté zkušenosti mám vypozorováno, že platí přímá úměra mezi tím, jak se baví novomanželé a hosté. Aktivní, bavící se a tančící novomanželé = bavící se hosté a naopak. Velmi negativní zkušenosti mám s tradicí únosu nevěsty. V dnešní době a obzvláště ve městech nemá opodstatnění a vždy jen svatbu zničila. Po útěku hlavních aktérů se zábava rozpadne, hosté se pomalu začnou trousit domů a už se to nedá dohromady. Ze svatby se vytratí atmosféra a všichni jsou z toho rozladění.

Neprofesionální servis – další, velmi opomíjený faktor, který má zásadní vliv na průběh svatby. Během plánování svatby se dost často stává, že si snoubenci objednají ochutnávku menu, se kterou jsou spokojeni a domnívají se, že i svatební den proběhne bez problémů. To však může být velká mýlka. To, že restaurace skvěle uvaří v malém množství neznamená, že to mu tak bude i ve velkém množství a už vůbec to neznamená, že zvládne perfektní a profesionální servis, který má zásadní vliv na průběh svatby a spokojenost hostů. Zajímejte se o to, kolik číšníků bude k dispozici, jak budou oblečeni, jaké mají zkušenosti, kdo bude manažer směny, jak se chová apod. Spoustu varovných signálů lze vypozorovat už během ochutnávky, další se můžete dozvědět z recenzí, kterých je dnes na internetu spoustu. Každopádně platí, že pokud tyto základní aspekty, tj. kvalita jídla a servis nejsou v pořádku, doporučuji se obrátit někam jinam. Ta zkaženou svatbu to opravdu nestojí.

Dostatek jídla – v tomto případě platí úměra, že více je někdy více. Češi oproti jiným národům velice rádi jedí a pro svatby to platí dvojnásob. S chybami týkající se množství nabízeného jídla se často setkávám už na začátku svatby, když se hosté schází v domě nevěsty, nebo na místě konání svatby. Vždy mějte krásně naklizeno, ozdobený dům a připravené občerstvení. Nemusí to být nic velkého, stačí koláčky, jednohubky, nějaká ta slivovička na dobrou náladu, nealko nápoje, kávu a čaj. Další velká chyba nastává po obřadu. Mějte připravené nápoje, kanapky, koláčky, fingerfoody a nápoje. Je velkou chybou nechat hosty čekat bez občerstvení, zatímco se nevěsta s ženichem fotí. Nezapomeňte, že je také potřeba mít adekvátní obsluhu. Svatební hostina obvykle končí mezi 17-20 hodinou a je potřeba myslet na večerní občerstvení. Ideální je raut nebo grilování. Hosté celý den popíjejí a je tedy potřeba, aby měli co jíst. O půlnoci pak můžete podávat půlnoční gulášek nebo polévku. Svatba je hodně o jídle, které by mělo být nabízeno v průběhu celého dne v dostatečném množství. Hosté budou nadšeni a budou se skvěle bavit.

Aktivity a jejich správné načasování ve svatební den – aneb méně je někdy více a načasování je naprosto zásadní. Z aktivit rozhodně doporučuji tradice. Čím více, tím lépe. Tradice dělá svatbu svatbou a rozhodně sem patří. Co je k diskuzi jsou různé hry, kterých já osobně nejsem moc velký fanoušek. Nicméně pokud máte pocit, že se bez nich na svatbě neobejdete, tak je organizujte ve večerních hodinách, kdy jsou hosté v náladě a svolní k ledasčemu. Zažila jsem pár svateb, kdy byli svatebčané nuceni už ve čtyři hodiny odpoledne ke svatebním hrám. Bylo to bohužel trapné a hosté tím dost trpěli.

Načasování svatby jako takové – se správným načasováním bývá na českých svatbách problém, neboť stále přetrvává názor, že obřad musí být v 11 a oběd nejpozději ve 12. Zásadně s tímto timingem nesouhlasím a nemám s ním dobré zkušenosti. Pojďme si říct hlavní důvody proč?

  • Přípravy začínají příliš brzy, nevěsta musí vstávat za kuropění a hosté také, aby na svatbu stihli dojet. Uvažte, že hosté musí dorazit hodinu před obřadem, a když vezmeme v potaz jejich přípravu + cestu, tak musí být na nohou od brzkých ranních hodin.
  • Vysoké náklady na svatbu. Čím déle budete hostit, tím více Vás to bude stát. V případě takto brzkého začátku, počítejte s dalším jídlem navíc.
  • Málo času na přípravné práce. Ať už máte na svatbě koordinátora, či kamarádku, někdo svatbu musí připravit a to trvá. Čím více času, tím lepší výsledek a méně stresu.
  • Příliš dlouhý den – je docela těžké udržet na svatbě náladu a rytmus od dopoledních hodin. U takových svateb končí oběd někdy kolem 15 hodiny a pak vzniká dlouhý prostoj cca tři hodiny, kdyje na zábavu příliš brzy a hosté se v podstatě nudí. Zde se svatba většinou dost zasekne a je pak těžké jí rozjet.

Z mé osobní zkušenosti je ideální obřad kolem 14té hodiny. Vše pak na sebe krásně navazuje, nikdo se nestresuje, zábava plynule běží a stojí to i méně financí. Pokud je svatební hostina místo servírovaného menu podávaná formou rautu, doporučuji začít ještě o hodinu později, protože trvá obvykle o hodinu méně než klasická hostina.

Doufám, že se mi vše zásadní podařilo vyjmenovat, moje zkušenosti se vám stanou inspirací a pomůžou předvídat kritické momenty, které by mohly vaši svatbu pokazit. Ať se svatba vydaří.